Prof. Dr. Clemens Wischermann
Vita
Doctorate in 1981
Habilitation in 1989 in Münster, research and visiting professorships in Paris, Bielefeld, Munich.
Since 1999: Professor of Economic and Social History in Konstanz.
Research Areas
My work is directed toward institutional economics and expanded by concepts in the history of cultural sciences/cultural history. From this standpoint, a central role is played by the formation and historical development of institutions (in the sense of ground rules), which I analyze in the context of models and strategies in processes of succession.
Function within the Center
Research Project „"Escape from hell..." A case study on crisis management in the chemical industry. BASF (1921/1948), Chemiekombinat Bitterfeld (1968), Sandoz (1986), Höchst (1993)“ (with Prof. Dr. Katja Patzel-Mattern and Thilo Jungkind)
Abstract
Selected Publications
In Zusammenarbeit mit Miriam Gebhardt (Hg.): Familiensozialisation seit 1933, Verhandlungen über Kontinuität, Stuttgart 2007.
(Hg.): Von Katzen und Menschen. Sozialgeschichte auf leisen Sohlen, Konstanz 2007.
In Zusammenarbeit mit Anne Nieberding: Die Institutionelle Revolution. Eine Einführung in die deutsche Wirtschaftsgeschichte des 19. und frühen 20. Jahrhunderts, Stuttgart 2004.
In Zusammenarbeit mit Karl-Peter Ellerbrock (Hg): Die Wirtschaftsgeschichte vor der Herausforderung durch die New Institutional Economics, Dortmund 2004.
(Hg.): Unternehmenskommunikation deutscher Mittel- und Großunternehmen, Dortmund 2003.
(Hg.): Vom kollektiven Gedächtnis zur Individualisierung der Erinnerung, Stuttgart 2002.
(Hg. des Themenschwerpunktes): Erinnerungskultur in Westfalen: Die Weitergabe der Vergangenheit, Westfälische Forschungen, Band 51 (2001).
In Zusammenarbeit mit Stefan Haas (Hg.): Körper mit Geschichte. Der menschliche Körper als Ort der Selbst- und Welterfahrung, Stuttgart 2000.
In Zusammenarbeit mit Peter Borscheid und Karl-Peter Ellerbrock (Hg.): Unternehmenskommunikation im 19. und 20. Jahrhundert. Neue Wege der Unternehmensgeschichte, Dortmund 2000.
In Zusammenarbeit mit Elliott Shore (ed.): Advertising and the European City: Historical Perspectives, London u.a. 2000.
Contact
Tel. ++49 7531 88-2631
E-Mail clemens.wischermann[at]uni-konstanz.de
Room F 305
University of Konstanz